Cigány gyermekvilág azt szeretné megmutatni, hogy mi van – pontosabban mi lehet – a hagyományos cigány közösségben felnövekvő gyermekben, milyen sajátos tudást, értékeket hozhatnak magukkal anyanyelvi – ez esetben cigány nyelvi – közösségükből. Az otthonról hozott lehetséges tudások összességéből a szerző – nyelvész lévén – azt választotta ki, ami a hagyományos oláhcigány kultúrában is központi értéknek számít: a beszédre vonatkozó tudást, a beszélés „műfajait” – ahogyan ezek a gyermekek, gyermekcsoportok beszédprodukciójában tükröződnek. A felnőttektől átvett vagy a gyermekközösségekben elsajátított, „begyakorolt” különböző beszédmódok, változatos témájú gyermekmesék, virtuózan improvizált, a mindennapi élet vagy az ünnepek történéseit megjelenítő társalgási játékok, költői szépségű szövegek sorát mutatja be ez a könyv: egy magyarországi cigány nyelvi közösség gyermekeinek körében gyűjtött gyermekfolklór-alkotásokat. (L’Harmattan Kiadó)

Réger Zita 1969-ben francia-latin-görög szakon végzett az Eötvös Lóránd Tudomány-egyetemen, s rögtön kutatói pályára került. Eleinte cigány gyermekek kétnyelvűvé válásának folyamatát kutatta, nemzetközileg is úttörő módszerekkel, később – már az MTA Nyelvtudományi Intézetének munkatársaként – magyar gyermeknyelvi anyagon foglalkozott az utánzás társalgási és tanulási funkcióinak tisztázásával, a szociális helyzet és a nyelvi fejlődés összefüggéseivel, valamint a magyarországi, hagyományos közösségekben felnövekvő cigány gyermekek nyelvi szocializációjával.
eBook formában olvasható a Digitális Tankönyvtárban:
http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b176/index.html