FIKCIÓ – FŐ DÍJ
Bölcs, tiszta, sőt költői példa arra, hogy a kollektív tudat egy alaptémáját hogyan lehet friss szemmel újraértelmezni. Marije és Ronald Tolman „erdei háza” telis-tele van kulturális utalásokkal, a szimbolista festészettől a legkifinomultabb XX. századi grafikáig. Az üzenet csendes, nem harsány: felvilágosult ökológiai hozzáállást képvisel, tudatosságot, ami szerint mindannyian a természet részei vagyunk, és teszi ezt úgy, hogy közben nem foszt meg sem az eleganciától, sem a szellemi igényességtől.
Fikció – elismerés
Nadia Budde számos kultúra kollektív fantáziájából, mesteri narratív képességgel válogatja össze tarka képek sokadalmát. Találkozunk ikonográfiai utalásokkal, felevenedik expresszionista örökségünk, de a kortárs képregényművészet is. Az elidegenedést iróniával szövi át, közös aggodalmainktól pedig szívből jövő nevetéssel szabadulhatunk meg.
Fikció – elismerés
Katsumi Komagata kifinomult művészete egy könyvben nyert formát, amit minimalizmus, elegancia és álomszerűség jellemez. Hűen a gutembergi és bodoni hagyományokhoz, maga a papír is rendkívüli jelentőséggel bír: egy olyan árnyalt ars poetica fontos eleme, amely az egész munkát átitatja. A pazarlás, kapzsiság és rossz ízlés társadalmában élőknek Katsumi Komagata egy halk tónusú, csöndes eleganciájú történetet mesél.
Fikció – elismerés
Fiction – mention
Az első dolog, ami az olvasót megragadja, Choe-Mi ran mesteri árnyékoló érzéke. A tónusok ősi időkből köszönnek ránk; falakon és épületeken röppennek át, sokat látott szövegeket és kódokat megidézve. A múlt árnyai jelenbéli figurákkal beszélgetnek, akiknek az ábrázolása kontrasztosan mai, képregény stílusú. E két különböző világ találkozása szelíd párbeszédben nyer formát, „akkor” és „most” között tükrözve a civilizáció történetét és szokásait.
Non Fiction – fő díj
Fabian Negrin kísérletező kedvű művész, aki új világokat fedez fel, amikor egy-egy témához megfelelő technikát keresve felfedező útra indul. Darwint itt kisfiúként ábrázolja, amint először csodálkozik rá a természet fenségességére. A gyermek félelemmel vegyes tisztelete álomszerű illusztrációkban nyer formát. Negrin ezt bonyolult, káprázatos világot tökéletesen közvetíti, többféle stílus segítségével ábrázolja. A tudományos szakillusztrációk szinte kínos pontossággal kidolgozottak, míg az embert stimuláló tudásszomj ábrázolására inkább az elnagyoltabb ecsetkezelés a jellemző.
Non Fiction – mention
Jim Potras vidám, ugyanakkor összetett stílusa élvezetes kulturális antropológia órát ígér. Az előtér tiszta körvonalú figurái könnyed párbeszédet folytatnak háttér tájképeivel. Ezek a tájak színükben, anyagszerűségükben szinte tapinthatóak. Az illusztrációs technika választása ehhez a gyermek könyvhöz telitalálat. Az ember – és ábrázolt szokásai, életstílusa vagy hagyományai – pontosan azáltal kap hangsúlyt, hogy kontrasztba kerül a háttérben lévő éggel, dombokkal, folyókkal, vagyis a természettel, aminek a létezését köszönheti.
A díjazott könyvek bemutatását folytatjuk.