Mivel járulhatnak hozzá a szülők gyermekeik iskolai sikerességéhez? – címmel megjelent a PISA oktatásirányítási jegyzetsorozatának, a PISA in Focus-nak a 10. száma.

A 15 éves tanulók olvasásteljesítményei között tapasztalható különbségek vizsgálatába újabb befolyásoló háttérszempontokat vontak be, ezek közül párra kitér a legfrissebb kiadvány.
Az általános iskola kezdetekor gyermekükkel napi rendszerességgel együttolvasó szülők ösztönösen hozzájárulnak gyermekük sikeresebb előmeneteléhez. Ezeknek a tanulóknak az olvasásképessége átlagosan fél tanévnyivel fejlettebb azokhoz az osztálytársaikhoz képest, akikkel kisiskolás korukban a szüleik nagyon ritkán vagy soha nem olvastak együtt. Országonként a különbség mértéke eltérő, Magyarországon az átlagos 25 pontot jóval meghaladó mértékű azoknak a 15 éveseknek az olvasásteljesítménye, akikkel kisiskolás korukban együttolvastak a szüleik. A különbség mértéke csökken ugyan, ha a családok szocioökonómiai státusát is figyelembe vesszük, de a magyarázóerő továbbra is fennáll.
További közösen végzett tevékenységek szintén hatással bírnak a tanulói teljesítmények fejlődésére és meg is mutatkoznak 15 éves korban. Teljesítménykülönbségekben mutatkozik meg a hatása, ha a szülők mesélnek arról, mit csináltak a napjuk során, és ha mesélnek a gyermekeiknek. A kisgyermekkel való együttjátszás szintén fejlesztő, ám a betűkártyával zajló játék hatása szinte elenyésző.
Nemcsak a kisiskolás korban együtt végzett tevékenység hatása mutatkozik meg teljesítménykülönbség formájában. Több mint egy fél tanévnyi képességelőnyt, 28 ponttal magasabb eredményt értek el azok a 15 évesek, akikkel a szüleik beszélgetnek társadalmi vagy politikai kérdésekről. Magasabb az iskolai olvasásteljesítménye azoknak a tanulóknak is, akikkel a szüleik legalább hetente beszélgetnek könyvekről, filmekről, televíziós műsorokról, az iskoláról, vagy csak úgy általában, illetve akiknek a családja együtt ül le vacsorázni. 
Összességében a kiadvány arra hívja fel a figyelmet, hogy semmiféle különleges szakértelemre nincs a szülőnek szüksége ahhoz, hogy a gyermekével közösen végzett tevékenység során annak fejlettebb kommunikációs képességei alakuljanak ki, s ennek gyökerei egészen az iskolakezdés évéig nyúlnak vissza.

Az angol nyelvű kiadvány letölthető a PISA honlapjáról.

Forrás: http://www.budapestedu.hu