Kodály Zoltán Háry János című daljátékának különleges – élő- és bábszereplős – változatát mutatja be a Kolibri Színház szombaton délután Novák János rendezésében, a Kolibri klasszikusok sorozatban.

Két bábszínész – Török Ágnes és Szívós Károly – játssza valamennyi szerepet, Háry János, Örzse és Marci bácsi áriáit három operaénekes, Szegedi Csaba, Megyesi Schwartz Lúcia és Gábor Géza énekli, a kórus pedig maga a közönség lesz.
„Amikor kiderült, hogy nincs pénz gyerekkórusra, úgy határoztunk, hogy a közönséggel együtt énekeljük el ezeket a számokat” – mondta el az MTI-nek Novák János rendező, a színház igazgatója. Felidézte, hogy az ötletet kipróbálták már a Művészetek Palotájában, és nagy örömükre jó megoldásnak bizonyult, nemcsak a gyerekek, hanem a szülők is igen lelkesen énekelték velük az ismertebb dallamokat, például a Sej, Nagyabonyban csak két torony látszik vagy az Ábécédé kezdetű kórustételeket.
Az egész előadás – amely jogi problémák miatt csupán tíz alkalommal kerül színre – interaktív, nagy szerepet játszanak a produkcióban a bábok, amelyeknek felnagyított képeit vetítve is láthatja a publikum, amikor pedig énekel a közönség, az adott kotta képe látható és Kodály-portrékat is bemutatnak.
„A Fesztivál Színházban van egy szerény méretű zenekari árok, ahová befért egy kisebb együttes, a Kolibriban a karmester, Oberfrank Péter ül a zongorához. A színházunknál dolgozik egy kiváló cimbalom művész, Szabó Dániel, aki egy egész sorozat Háry-előadást játszott le a debreceni Csokonai Színházban, ő is beszáll az élő zenélésbe” – részletezte Novák János.
Hozzátette, hogy a zenekari részeket felvételről játsszák be, ezen a Magyar Állami Operaház Énekkarát és a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Ferencsik János vezényli.
Novák János elmondta, hogy a játék keretét úgy képzelte el, mintha egy vándor bábtársulat adná elő a daljátékot, az egész zenei anyag elhangzik, a teljes történetet megismerik a gyerekek. Az ilyen felépítésű előadások jó alapozást adnak a műfaj megkedveltetéséhez, a későbbi operalátogatásokhoz – mutatott rá a rendező, aki ezért is tartja rendkívül fontosnak tartja, hogy mindig élő muzsika szóljon.
Így volt ez a két évadon át műsoron lévő Haydn-opera, az Aki hűtlen, pórul jár esetében, illetve az ugyancsak második évadjához érő, és még látható Szentivánéji álomnál is, amelyben szintén elhangzik Mendelssohn teljes kísérőzenéje. (MTI)