Mit tehetnek a várostervezők és a pedagógusok azért, hogy a gyerekek magukénak érezzék városukat, lakókörnyezetüket? – teszik fel a kérdést csütörtökön a budapesti Műcsarnokban az Épített környezeti nevelés az iskolákban című szakmai nap szervezői, akik ekkor hirdetik meg a TÉR-KÉP országos makettpályázatot is.

Magyarországon az épített környezeti nevelés egyelőre alig ismert fogalom, a Műcsarnok, a kultúrAktív Egyesület és a Budapest Beyond Sightseeing ezért csütörtök délután módszertani bemutatóra, majd kerekasztal-beszélgetésre invitálja a tanárokat, építészeket, urbanistákat, pszichológusokat és minden érdeklődőt – mondta el az MTI-nek Sipos Laura, az Építészet hónapjához kapcsolódó rendezvény egyik szervezője.
„A gyerekek másképp látják és használják a várost, mint a felnőttek, ezért az épített környezetnek biztosítania kellene speciális szükségleteik kielégítését. Emellett az egyre nagyobb mértéket öltő motorizáció és a csökkenő közbiztonság hatására napjainkra drámaian beszűkült az a városi tér, amelyben a gyerekek önállóan indulhatnának felfedező útra. Ennek egyik sokat tematizált eredménye, hogy a gyerekek a valós térből egyre inkább kiszorulnak a virtuális terekbe” – emlékeztetett a múzeumpedagógus.
Mint megjegyezte, ezért az építészeknek, tervezőknek és döntéshozóknak kellene összefogniuk annak érdekében, hogy a gyerekek környezete élhetőbbé váljon, de a távlati cél az, hogy a felnőtt városlakók is aktívan járuljanak hozzá környezetük jobbá tételéhez.
Sebestyén Ágnes, a kultúrAktív Egyesület szakértője szerint a városfejlesztési koncepciók kialakítása során fontos lenne megismerni a gyerekek és fiatalok szükségleteit és nézőpontját; ezzel párhuzamosan tudásra és eszközökre is szükségük lenne ahhoz, hogy felismerhessék igényeiket, és közvetíthessék azokat a döntéshozók felé.
Ez a tudás tenné lehetővé számukra azt, hogy aktívan részt tudjanak venni és felelősséget tudjanak vállalni környezetük alakításában – mutatott rá Sebestyén Ágnes.
A szervezők a csütörtöki szakmai napon hirdetik meg a TÉR-KÉP országos makettpályázatot általános és középiskolások számára. A felhívás célja, hogy a résztvevők válasszanak ki egy közterületet vagy épületet, majd készítsenek tervet, illetve makettet annak jobbá, használhatóbbá tételére. A legjobb pályamunkákból kiállítás nyílik, a nyertesek pedig a helyi döntéshozóknak is bemutathatják majd terveiket.
A szakmai napot Dúll Andrea környezetpszichológus, T. Szabó Júlia gyermekkortörténész, Tatai Mária építész, Szemerey Samu építész, urbanista és az épített környezettel foglalkozó egyesületek képviselőinek részvételével szervezett beszélgetés zárja. Ennek során azt a kérdést járják körül, hogy a városi környezet miért kap ilyen kevés helyet az oktatásban, annak ellenére, hogy a magyar gyerekek több mint 60 százaléka városban lakik.
A program részleteiről a www.mucsarnok.hu honlapon találnak további információkat az érdeklődők. (MTI)

[fblike]