Végezetül azt szeretném megmutatni a Penny miatt című regényen keresztül, hogy Amerikában milyen sokrétűen segítik elő a gyerekeknek íródott művek olvasását, megszerettetését és feldolgozását. Az interneten böngészve bárki számtalan olyan ingyenesen hozzáférhető honlapot tud találni, ahol – ha a mi példánknál maradunk – Kate DiCamillo valamely művét éppen olvasó gyerekeknek, illetve az ezt figyelemmel kísérő, segítő szülőknek és pedagógusoknak ajánlanak rengeteg ötletet, színes feladatot, kinyomtatható olvasmánynaplót, online feladatlapot és hosszan sorolhatnám még, hogy mi mindent. Mindez változatosabbá, még élményszerűbbé teszi az olvasást és segíti a megértést. Ezt minősíthetjük az üzleti tevékenység részének is, reklámfogásnak, de semmiképpen sem lehet elvitatni a jó szándékot sem ezektől a kezdeményezésektől. Egyértelmű, hogy élményt jelent az olvasónak, hogy máshol, más formában is találkozhat kedvenc szereplőivel és történeteikkel. A szülők és pedagógusok pedig sok segítséghez juthatnak a művek értelmezését és feldolgozását illetően. A műhöz szorosan kapcsolódó feladatokat gyakran kísérik kiegészítő, ismeretterjesztő kis olvasmányok vagy követik további linkek, amelyek újabb ismeretekhez vezetik el az olvasókat. Gyakran találkozhatunk olyan típusú feladatokkal is, amelyek az olvasók élete és a regény között teremtenek kapcsolatot. Az olvasmányélmény így aktivizálódik, a feladatok élvezetes játékot jelentenek, és az olvasás a mindennapi élet részévé válik. Ez az a cél, amit a szülők és pedagógusok, bárhol is éljenek, szeretnének elérni.

Én a sok lehetséges forrásból egyet választottam ki, az amerikai kiadó honlapjának a regényre vonatkozó oldalait, és ennek alapján fogom bemutatni, hogy amerikai tanítók és könyvtárosok milyen feladatokat dolgoztak ki és próbáltak ki 9-12 éves iskolásokkal a Penny miatt című regény feldolgozására. A regényt nyelv- és irodalomórákon folytatásokban olvassák fel a gyerekeknek a tanítók, ezekről a felolvasásokról is olvashatunk élménybeszámolókat. Mindeközben a regény egyes eseményeihez kapcsolódóan különféle faladatokkal látják el a tanulókat. Ami számunkra talán szokatlanabb, az az, hogy többféle tantárgy keretein belül is foglalkoznak a regénnyel. Ezzel állandóan felszínen tudják tartani a róla való diskurzust, és az iskolai élet néhány hete ennek a történetnek a jegyében telik. Így az olvasás nem egy egy-két tanórába szorított tevékenység, hanem közös, mindent átható élmény.

A honlap a következő tantárgyakhoz kapcsolódó feladatokat tartalmaz: anyanyelv és irodalom, drámajáték, természettudomány, földrajz, matematika és rajz.

Kezdjük a legkézenfekvőbb tantárggyal, az anyanyelv és irodalommal. Itt öt különféle feladatra olvashatunk javaslatot.

1. Az osztály gyűjtsön interjúkérdéseket, amelyek segítségével többet meg lehet tudni egymásról. Például:
Mit vesznek rajtad először észre az emberek?
Hogyan kaptad a nevedet vagy a becenevedet?
Mit szeretsz csinálni a legjobban?
Mit nem szeretsz?
Hogyan írnád le a személyiségedet?
Mi az egyedi benned?
Van-e hobbid?

2. Párok segítsenek egymásnak egy Tíz dolog magamról című listát összeállítani úgy, hogy meginterjúvolják egymást. Ezek után a gyerekek készíthetnek posztereket a jellemző tulajdonságaikról, amelyeket kitehetnek az osztály falára.

3. Osszuk az osztályt kis csoportokra, és mindegyik csoportnak adjunk egy szereplőt a regényből. A csoportok egyes szám első személyben beszéljenek a szereplő nevében, a többi csoport pedig találja ki, hogy kik ők.

4. Opal nevében írassunk anyukájának címzett levelet, amelyben elmeséli neki, hogy mi történt vele ezen a nyáron Penny miatt.
5. Írassunk egyes szám első személyű beszámolót a tanulókkal arról, hogy hogyan változott meg az életük valaki vagy valami miatt. A megírás előtt készíttessünk egy tízes listát az adott személyről, állatról vagy dologról, amit aztán felhasználhatnak a beszámoló írásakor.

Drámajátékórák Magyarországon is megtalálhatóak különálló tantárgyként az alsó tagozatos iskolások órarendjében, bár nem minden iskolában. Ezek a dramatikus játékok azonban enélkül is kiválóan integrálhatók az irodalom oktatásába. A feladatok készítői a kerti parti eljátszására buzdítanak. Az ott leírt kellékeket és ételeket (például Dump-puncs, tojásos szendvicsek, kutyás képek, girlandok, mécsesek stb.) a gyerekek korábban elkészíthetik, összegyűjthetik, és a játék során felhasználhatják. Az eljátszás után a többiek kikérdezhetik a szereplőket az érzéseikről, gondolataikról, tetteikről az adott szerepben. Például a következő kérdéseket is fel lehetne tenni:
Miss Franny, mit gondolt és érzett, miközben öltözködött a partira?
Opal, mit éreztél, amikor rájöttél, hogy Penny eltűnt?
Dunlap, hogy érezted magad, amikor integettél Opalnak, és ő nem intett vissza?
Otis, milyen volt ennyi új emberrel találkozni?

Itt jegyezném meg, hogy több helyen is olvashatóak olyan élménybeszámolók, amelyekben amerikai kisiskolások írnak az írónőnek arról, hogy megrendezték a kerti partit pontosan a leírásoknak megfelelően.

A természettudományi tantárgyak keretein belül a regény állati vonatkozásaira koncentráltak a feladatok írói. Elsősorban kutatómunkára szólítják fel a diákokat. Az a feladat, hogy mindenki találjon magának egy állatot, amit szívesen tartana otthon. Aztán pontosan nézzen utána a fajtájának, és gyűjtsön minél több információt, aminek segítségével össze tud állítani egy tízes listát a saját állatáról. Ezt a munkát megtoldották még két kifejezetten kreatív feladattal. Ezek közül az elsőben olyan hangutánzó szavakat kell létrehozni, amelyek a gyerekek szerint jól jellemzik a saját állatuk hangját, illetve a második feladatban nevet kell találni az állatuknak, amelyet aztán egy névszépségverseny keretében meg is lehet mérettetni.

földrajzi vonatkozások esetében csak egyetlen feladványt tartalmaz a feladatsor, mégpedig azt, hogy mérjék meg a tanulók, hogy milyen messze van az otthonuktól Florida. Más honlapokon azonban lehet találkozni olyan feladatokkal, amelyek a floridai időjárásra vonatkoznak, illetve Naomi városka megkeresésére irányulnak.
Talán magunktól el sem tudnánk képzelni, hogy egy regény alapján milyen matematikai jellegű feladatokkal lehet ellátni a tanulókat. De valójában a regény adja magát az ilyen irányú továbbgondolásra is, hiszen Opal azért kezd el dolgozni a kisállat-kereskedésben, hogy kutyájának megvehesse a szép piros nyakörvet és pórázt. Otis ezért pontos nyilvántartást vezet arról, hogy Opal mikor és mennyit dolgozik. Az ötletes feladatírók tehát a következő matematikai feladványokat eszelték ki:

1. Ha a nyakörv 8.75 dollár, a póráz pedig 11.25 dollár, mennyibe kerül a kettő együtt?
2. Ha 3.5 dollárt keres Opal egy órai takarítással, és hetente 3 órát dolgozik, mennyit keres egy héten?
3. Ha Opal hetente 4 dollárt fizet a kisállat-kereskedőnek, hány hét alatt tudja kifizetni a nyakörvet és a pórázt?
4. Mennyi órát kell Opalnak dolgoznia a nyakörvért és a pórázért?
5. Heti 3.5 órai munkával mennyit keresne Opal?
6. Ha egy nyakörvet, de két pórázt venne Opal, hány órát kellene dolgoznia értük? Kerekíts a közelebbi órához!

Legutoljára maradt a rajzóra, amelynek keretein belül rengeteg mindent ki lehet találni a tanulók számára. Kissé talán szokatlan az a feladat, amit a honlapon találunk. Egy cipős dobozt és különféle anyagokat felhasználva (gyöngyök, tollak, színes papírok, fogpiszkálók, ruhaanyagok stb.) háromdimenziós képet készíthetnek a gyerekek, felidézve a regény egy-egy jelenetét.

Makkos Anikó