Tomasz Boguslawski, a lengyel tervezőgrafika egyik vezető képviselője PL_AKÁTOK címmel mutatja be mintegy 40 régi és új munkáját péntektől a budapesti Lengyel Intézet galériájában.

Malgorzata Takács, az intézet munkatársa elmondta az MTI-nek, hogy Boguslawski is részt vesz a kiállítás megnyitóján. A három tengerparti város – Gdansk, Sopot és Gdynia – plakátművészeti csoportjának tagjaként szakított az emberi alak mint kompozíciós vezérmotívum használatával és plakátterveinek főhőse a semleges, sík háttéren ábrázolt, központi kompozíciós elveket követő tárgy lett.
A lengyel művész legújabb munkája saját budapesti kiállítására készült, a síkból kivágott két lyukból két szemgolyó néz ki, két hegyes pirospaprikából alakul a kackiás bajusz, a kinyújtott nyelv ugyancsak paprikából van, így aki a plakátra néz, annak Magyarország jut az eszébe – jegyezte meg a munkatárs.
Fölidézte, hogy a lengyel tervezőgrafika a 80-as évek küszöbén érdekes átalakuláson ment keresztül, bemutatkozott a tervezők új nemzedéke, amelynek tagjai egyre inkább eltávolodtak a tradicionális, festői stílusú lengyel kulturális plakáttól. Tomasz Boguslawski plakátjai kiváló példái a fotografikus kép jellegzetes használatának, ugyanis a 90-es évek technikailag lehetővé tették a plakátok tervhű kivitelezését.
Lengyelországban az utóbbi évtizedben erőteljes a törekvés a művészi plakát átmentésére és egyre több színházi és kulturális plakát látható a lengyel városok utcáin – jegyezte meg Malgorzata Takács, aki idézett Boguslawskinak a művészi kezdetekről szóló írásából: „az első plakátom szinte a véletlen műve, és ezt Lajming professzornak köszönhetem, őt felkérték, hogy készítsen plakátot a szczecini Teatr Wspolczesny Godotra várva című előadásához. Úgy gondolta, jobb, ha rám bízza a feladatot. És így kezdődött hosszú együttműködésem a szczecini színházzal, de a gdyniai Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza színháznak is éveken át terveztem plakátokat.”
Boguslawski azóta is hű maradt a színházi plakáthoz. Az 54 éves grafikus a gdanski képzőművészeti akadémia professzora, előtte ott diplomázott 1982-ben. Mestere Witold Janowski volt. Szakterületei a kiadvány- és plakáttervezés, valamint a tervezőgrafika, többek között könyveket, bélyegeket, logókat, arculatokat tervez. Számtalan plakátkiállításon vett részt a világban. A lengyel plakátbiennálékon rendszeresen díjazzák munkáit. 2011-ben a 22. Lengyel Plakátbiennálén Migrén című munkájáért ezüstérmet kapott, a színdarabot Antonina Grzegorzewska írta és a szczecini Kortárs Színházban mutatták be 2010-ben. Ezt a plakátját, amely egy gumi melegítőpalackot ábrázol és sejteti a női test formáját, láthatják az érdeklődők a tárlaton is, amely április 27-ig tart nyitva – összegezte Malgorzata Takács. (MTI)