A római magyar játszóház kétnyelvű és átmenetileg Rómában élő egynyelvű családok óvodáskorú és kisiskolás gyermekeinek jött létre. A játszóház a Római Magyar Akadémia egyik termében kap helyet és a világ külföldi magyar intézeteiben először valósult meg ilyen kezdeményezés.

Csodanapló

2011. február 13.

A római magyar játszóház kétnyelvű és átmenetileg Rómában élő egynyelvű családok óvodáskorú és kisiskolás gyermekeinek jött létre. A játszóház a Római Magyar Akadémia egyik termében kap helyet és a világ külföldi magyar intézeteiben először valósult meg ilyen kezdeményezés. A külföldi magyar intézetek elsősorban felnőtteknek szánt kulturális és tudományos programokra fókuszálnak, ezért fontos volt az itt élő magyar közösség gyermekeinek, hogy legyen egy olyan hely, ahol egy szakképzett pedagógus segíti a gyermekeket és a szülőket anyanyelvük elmélyítésében és gyakorlásában (egyébként az idejáró gyermekek többnyire kétnyelvűek, akiknek „anyanyelve” a magyar és „apanyelve” az olasz, illetve olasz óvodába vagy iskolába járnak).

1993 decemberében egy Mikulás ünnepséggel kezdődött a játszóház, az azt követő évtől kezdve pedig heti rendszerességgel működik még ma is az Akadémián. Mindez egy kiváló magyar óvónő, Magyarné Szabó Angéla (a gyerekek közt csak Babi néni) kitartó, lelkes és fáradhatatlan munkájának köszönhető, aki egy több generáción átívelő hagyományt teremtett, és régi „ovisai” a mai napig visszajárnak, néha csak egy beszélgetésre, tanácsra vagy besegítenek gyerekprogramok szervezésében, de mindenképpen hálásak, hogy részt vehettek a játszóházi programokon.

A játszóház tulajdonképpen egy nagyon egyszerű, de mégis összetett tevékenység, amely a „játszva tanulás” jegyében zajlik. Az a különleges helyzet áll fenn, hogy az idejáró kétnyelvű gyerekeket csak itt éri magyar anyanyelvű közösségi érzés, ahol kortársaik is magyarul beszélnek. Tehát egy olyan közösségbe csöppennek, ami eltér mindennapjaiktól, nem csak nyelvi, hanem kulturális, módszertani szempontból is. Tudatosan felépített foglalkozásokkal, népdalokkal, körjátékokkal, népmesékkel, évszaknak és jeles napoknak megfelelő kézműves tevékenységgel szeretnénk, hogy a magyar nyelv és kultúra minél jobban beléjük ivódjon, hogy a későbbiekben könnyebb tájékozódást nyújtsanak és ismerősek legyenek számukra Magyarországon is.

2010 szeptemberén a szülők részéről megfogalmazódott az igény, hogy a 6 évesnél idősebb gyerekeknek iskola-előkészítő is induljon. Ekkor kapcsolódtam be én a játszóház életébe és immáron fél éve differenciáltan, két csoportban tartjuk a foglalkozásokat. Elsősorban nyelvi memóriajátékok, fejtörők, népmese- és népzenehallgatás és a magyar ábécével való ismerkedés tölti ki programjaink jelentősebb részét.

A következő naplóban a római magyar játszóház farsangi mulatságáról írok majd.

Guba Melinda