M E G H Í V Ó

az EPA és az MPT/Comenius Műhely

szeretettel meghívja

nemzetközi konferenciájára

Ellenőrzés és értékelés az iskolában

– Szülők egy új európai értékelési kultúráért –

2011. március 25-26.
Budapest

Tisztelt Hölgyeim és Uraim,
Partnereink az európai oktatásban,
Barátaink és Tagtársaink!

Megtiszteltetés számomra, hogy hivatalosan is meghívhatom Önöket az első magyarországi EPA – konferenciára, amelyet magyar tagszervezetünkkel, a Magyar Pedagógiai Társasággal és a vele együttműködő Comenius Műhely Közhasznú Egyesülettel közösen rendezünk. Azt a korábbi EPA – elvet újítjuk fel, amely alapján követjük az EU soros elnökségét, és tagjainkat az éppen elnöklő országba hívjuk össze.

Amikor a szülők az iskoláról beszélnek, nagyobbrészt gyermekeik eredményei és bizonyítványa érdeklik őket. Bár számos kritikai megjegyzés illeti az ehhez kötődő folyamatokat és a tanulói teljesítmény mérésének érvényességét, ezek jelentősen befolyásolják gyermekeink előrehaladását az oktatási folyamatban és az életben. Így az iskolai osztályozás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Az elmúlt években a nemzeti vizsgáztatási és oktatási standardok, akárcsak a nemzeti és nemzetközi értékelési rendszerek jelentősége – a hagyományos iskolai értékeléssel párhuzamosan – egyre növekszik. A kormányzatok számára kihívást jelent az iskolai minőség definiálása, valamint az, hogy olyan értékelési rendszert dolgozzanak ki, amely a közoktatás teljesítményét méri. Az olyan nemzetközi „kihívások” következtében, mint amilyen például a PISA-mérés –  az iskolai teljesítmény a lapok címoldalára került, közbeszéd tárgyává vált, és az egyes országokat arra inspirálta, hogy jól szerepeljenek ezen az „iskolabajnokságon”.

Az európai történelem hatására a nemzeti oktatási örökségek rendkívül sokszínű, változatos tárháza jött létre. Az iskolarendszerek különféle hagyományai gyakran meglehetősen nehezen hasonlíthatók össze. Az EPA rendszeresen hangsúlyozza, hogy ezt a sokféleséget értékként kell kezelni. Ugyanakkor az élethosszig tartó tanulás a vágyott mobilitás keretei között felébreszti az igényt az oktatásban megszerezhető végzettségek egyenértékűségére.

Az európai szülők képviselői szkeptikusak a tekintetben, hogy létezik-e érvényes kép az iskolai minőségről a rendszer bármely szintjén. Ezért fontos számunkra, hogy áttekintsük ezt a témát, és megismerjük annak különböző aspektusait és a kapcsolódó véleményeket, és így új képet alakítsunk ki. Hozzá akarunk járulni ahhoz, hogy egy új értékelési kultúra jöjjön létre az Európai iskolákban.

Szeretettel várjuk Budapesten, és reméljük, hogy megosztja velünk véleményét az ellenőrzésről és értékelésről!

Johannes Theiner
az EPA elnöke

A konferencia célja

  • … összegyűjteni és megosztani a különböző európai iskolarendszerekre vonatkozó személyes tapasztalatainkat;
  • … megvizsgálni az ellenőrzés és értékelés érzékeny aspektusait – összefüggésben a migrációval és kulturális sokszínűséggel;
  • … megvizsgálni azt az ellentmondást, amely a kulcskompetenciák elsajátítása iránti igény és a vizsgáztatási rendszer, valamint a bizonyítványok egységesítési trendje között feszül;
  • … megvizsgálni egy új ellenőrzési és értékelési kultúra kialakításának lehetőségét, és meghatározni annak alapvető kritériumait;
  • … véleményt formálni az értékelésben megjelenő jó gyakorlatokról, és megvizsgálni azokat az előfeltételeket, amelyek a „jó iskolai minőség” definiálásához és fenntartásához szükségesek;
  • … igazolni az EPA azon álláspontját, amely szerint a párbeszéd és a szülői részvétel a legmegbízhatóbb alap az oktatásfejlesztési folyamatok sikere érdekében;
  • … igazolni, hogy az oktatási folyamat komplexitásának és a diákok szükségleteinek megértése egyaránt fontos az egyén és az iskolarendszer sikerében.

Terveink szerint a legfontosabb üzeneteket a konferenciát követően haladéktalanul megfogalmazzuk, és legalább három nyelven (angol, német, magyar) sajtóközlemény formájában tesszük közzé az Európai Unió tagállamaiban.

előzetes program

A konferencia munkanyelve angol, tolmács nem áll rendelkezésre. A workshopok levezetésében magyar szakértők is közreműködnek.

2010. március 25. péntek

12:00                  Regisztráció és ebéd

13:00                  Megnyitó és köszöntők

13:30                   Előadások

  • A kulcskompetenciák európai koncepciójának újragondolása

Alkalmazható-e az európai iskolai oktatásban a EQF (European Qualifications Framework)-ben meghatározott kulcskompetenciák rendszere? Milyen hatást gyakorol ez az iskolai értékelésre és a bizonyítványokra?

  • A humán tárgyak értékelése

A nyelv, a filozófia, a történelem és állampolgári ismeretek stb. oktatása különleges kihívásokat hordoz az értékelés igazságossága és objektivitása vonatkozásában. Hogyan határozzuk meg a szabályokat, hogyan fejlesszük a formatív és szummatív értékelést annak érdekében, hogy érvényes eredményeket kapjunk?

  • Az iskola minősége – nemzetközi, nemzeti, regionális, iskolai és osztályszintű értékelés

Gyakran vitatott téma az oktatási folyamat minőségbiztosítása. A nemzetközi felmérések eredményeit rendszerszintű minőségi indikátorként használják. A minőség egyéb vonatkozásairól ritkábban esik szó, bár az egyén szempontjából ezek hatékonyabbak lehetnek az oktatás minőségének fejlesztésében.

15:30                   Kávészünet

16:00                  Előadások (folytatás)

  • Bizonyítványok és a valódi világ

A tanulási folyamat eredményét iskolai bizonyítványok igazolják. Bizonyítvánnyal értékelik a diákok teljesítményét, és bizonyítványok nyitják meg a kaput a munkaerőpiac irányába, más iskolák felé, a felsőoktatásba… vagy éppen akasztják meg az iskolai karriert.

  • Iskolapszichológiai aspektus

Az ellenőrzés és értékelés különleges stresszhelyzetet okoz a diákok és családjuk számára. Gyakran szakember beavatkozására is szükség van, hogy annak mértéke ne haladja meg a kívánatosat. A döntéshozatal érdekében végzett vizsgálatok és a tanácsadás javíthatja a körülményeket, és segíthet a megfelelő egyéni tanulási utak meghatározásában.

19:30                  Vacsora a Ráday utcában

2011. március 26., szombat

9:30                    Megnyitó
a Madách Gimnázium dísztermében

  • Az iskolai értékelés szülői szemmel

Az iskolai értékelés eredményei és az osztályzatok jelentik a szülők számára a legfontosabb információt gyermekeik iskolai teljesítményével kapcsolatban.

10:00                  Workshop-ok

Az egymással párhuzamosan zajló workshop-ok száma a jelentkezők számának függvénye és elsődlegesen az előadások témáihoz kapcsolódnak.

11:30                   Kávészünet

12:00                  Záró plenáris ülés

A workshop-ok tapasztalatai
A kulcsüzenetek meghatározása

Zárszó

13:00                  Ebéd

Délután               Osztrák és magyar szülők, tanárok és diákok találkozója az iskolai partnerséggel kapcsolatos tapasztalatokról – különös tekintettel a jogszabályokban meghatározottak és a gyakorlat összehasonlítására.

gyakorlati információk

A konferencia részvételi díja magyarországi résztvevők számára, akik nem igényelnek szállást, 10.000 Ft, a pénteki vacsora nélkül 6.000 Ft. Amennyiben szállásra is szüksége van, érdeklődjön a konferencia szervezőinél a GA@epa-parents.eu e-mail címen.

A jelentkezés és befizetés határideje 2011. március 10.

A magyar résztvevők a 10918001-00000006-14710005 bankszámlaszámra fizethetik be a részvételi díjat. A megjegyzés rovatban kérjük feltüntetni: „a résztvevő neve + EPA Konferencia”

további információk

hamarosan az EPA weboldalán: http://www.epa-parents.eu/next_ga

Bármilyen további, a szervezéssel összefüggő kérdésben forduljon hozzánk az alábbi elérhetőségeken:

e-mail:      GA@epa-parents.eu

Tel. No:     +36 30 594 1134 (hazai telefonszám)
Fax. No:    +43-1 319 18 17 (bécsi telefonszám)