A négynapos konferencián neves előadók segítségével lehetőségünk lesz körüljárni a gyermekkorban szükséges egyensúlyok kialakításának kérdését. S mivel a konferencia gyermekkornak a születéstől a felnőttkorig tartó teljes időszakot tekinti, ezért igyekszünk figyelmünket nem csak a kisgyermekkorra koncentrálni. A konferencia témája: Egyensúlyok a gyermekkorban Azért választottuk ezt a témát konferenciánk vezérfonalává, mert azt gondoljuk, hogy minden személynek és szervezetnek, akik a gyermekekkel vagy a gyermekekért dolgoznak fel kell ismerniük a helyes egyensúlyt a gyermekkor minden vonatkozásában.
Az Európai Jean Monnet Program támogatásával
ALLIANCE FOR CHILDHOOD
3. nemzetközi konferencia
2010. október 13-16.
Corner Rendezvényközpont, 1051 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 12.
www.cornertermek.hu
A négynapos konferencián neves előadók segítségével lehetőségünk lesz körüljárni a gyermekkorban szükséges egyensúlyok kialakításának kérdését. S mivel a konferencia  gyermekkornak a születéstől a felnőttkorig tartó teljes időszakot tekinti, ezért igyekszünk figyelmünket nem csak a kisgyermekkorra koncentrálni.
A konferencia témája: Egyensúlyok a gyermekkorban
Azért választottuk ezt a témát konferenciánk vezérfonalává, mert azt gondoljuk, hogy minden személynek és szervezetnek, akik a gyermekekkel vagy a gyermekekért dolgoznak fel kell ismerniük a helyes egyensúlyt a gyermekkor minden vonatkozásában.
Vegyük például a biztonság kérdését: mindannyian egyetérthetünk abban, hogy a gyermekeknek biztonságos környezetben kell felnőniük. Azonban könnyen eljuthatunk olyan túlzásokba, mint  amit Tim Gill mutat be a ‘No Fear: Growing Up In A Risk Averse Society’ (Nincs félelem: Kockázattól idegenkedő társadalomban felnőni) című könyvében. Ebben a könyvében azt tárja elénk az író, hogy manapság minden veszélyt, kockázatot elveszünk a gyerekektől, és ez bizonyos szempontból káros a gyermekek számára.  Hiszen a gyerekeknek szükségük van kihívásokra, s némi kockázatra is ahhoz, hogy emberré, emberként  cseperedhessenek fel.
A konferencia céljai:
Mivel hazánkban kerül megrendezésre a konferencia, kiemelten szeretnénk figyelmet fordítani a magyarországi helyzetre. Ugyanakkor az Alliance for Childhood, valamint partnerei és támogató szervezetei különböző célokat igyekeznek elérni a konferencia során. Szeretnénk megosztani egymással a témával kapcsolatot új ismereteket és bátorítani egymást a további munkára, hogy erősítsük a gyermekkor jobbításáért dolgozó közösségünket.
Jelen konferenciánkkal a gyermekkor minőségének javításán nemzetközi, országos vagy regionális szinten dolgozó döntéshozók és közéleti szereplők között szeretnénk  elősegíteni új összefogások létrehozását, illetve erősíteni a már meglévő összefogásokat. Továbbá közösen szeretnénk együttműködésünk különböző szintjeinek megfelelően konkrét irányelveket, javaslatokat kifejleszteni.
Egy kis történelem:
Az Egyensúlyok a gyermekkorban konferencia immár a harmadik sorban.
Az Alliance for Childhood első konferenciáját 2000. októberében Brüsszelben tartotta,  ‘Rights to children, a bridge for the future’ – Jogok a gyermekeknek, egy híd a jövőbe  – címmel. Ennek a konferenciának olyan nagy sikere volt, hogy gondolati alapjain sok európai és latin-amerikai összefogás alakult és  kezdett működni. Ugyanebben az időben az Egyesült Államokban Joan Almon létrehozta az  amerikai Alliance for Childhood szervezetet, mely szintén virágzásnak indult.
A német Mit Kindern wachsen szervezettel együtt 2005-ben Salzburgban, Ausztriában szervezte meg az Alliance for Childhood következő konferenciáját, melynek témája  ‘Wie Kinder Lernen / How children learn’ – Ahogyan a gyerekek tanulnak – volt.  Ezen a konferencián 230 kolléga vett részt több tucat országból. Ennek a konferenciának eredményeképpen alakult meg  Brüsszelben az Alliance for Childhood European Network Group. Ez a hálózati csoport az Európai Parlamentben a Minőségi gyermekkor munkacsoport keretein belül jött létre, mely 2006. decemberétől minden második hónapban összeül.
Az Alliance for Childhood egy szakmai meggyőződésekben gyökerező hálózat, mely sikereket ért el Európában, Latin-Amerikában és az Egyesült Államokban.
Az elmúlt néhány évben azt tapasztaltuk, hogy a közéleti szereplők (neves színészek és vállalkozók) szisztematikus bevonása a gyermekkor minőségének fejlesztése érdekében  igen hasznos és eredményes:
Látjuk, hogy a kormányzati intézmények és más fejlődéspolitikai szereplők széles körben egyetértenek azokkal az elképzelésekkel, amelyeket az Alliance for Childhood és más csoportosulások aktivistái vetettek fel.
Felfedeztünk egy másik dolgot is, nevezetesen azt, hogy minden szervezet a tevékenységeit annak alapján alakítja, fejleszti, hogy milyen képet hordoz a gyermekről. Egy szervezet érzékelheti úgy a gyermeket, mint a jövő harcosát a globális, gazdasági versenyben, akinek az ország prosperitását kell biztosítania.  Egy ilyen kép nem semleges, mert meghatározza az adott szervezet minden célját és tevékenységét. Az Alliance for Childhood kifejlesztette a maga felfogását e tekintetben, és párbeszédet folytat erről más szereplőkkel és döntéshozókkal.  Az Alliance for Childhood gyermekről alkotott képét Loris Malaguzzi, az olaszországi  Reggio Emilio mozgalom kisgyermekkorról szóló szemléletmódja inspirálta, mely a “gazdag gyermekről” beszél.
Ez a gazdagság „… nem anyagi  gazdagság, hanem a világra jött gyermek hatalmas lehetőségeinek tárháza, melyek sokszáz módon nyilvánulhatnak meg: minden gyermek aktív tanuló, születésétől fogva a világ értelmének kutatója;  a tudás együtt-alkotója; identitás, kultúra és értékrend; a gyermek tud élni, tanulni, figyelni és kommunikálni, de mindig csak másokkal való kapcsolatában; a gyermek teljesség: test, szellem, érzelem, kreativitás, történelmi és társadalmi meghatározottság; egy individualitás, akinek személyisége és függetlensége az egymásrautaltságon alapul; akinek szüksége és igénye van más gyerekekkel és a felnőttekkel való kapcsolatokra; egy állampolgár, társadalomban betöltött hellyel; egy jogalany, akit a társadalomnak tisztelnie és védenie kell.”

2010. október 13. szerda

14.00-16.30 Regisztráció és büfé
16.30-17.00 A konferencia megnyitása
Pokorni Zoltán
17.00-18.00 A mai kor gyermekeinek és ifjúságának kutatása
Christopher Clouder
18.00-18.30 Zene
2010. október 14. csütörtök
A délelőtt témája: Kisgyermekkor és gondozás
09.00-09.10 Bevezető
09.10-09.50 A szabadság felé irányuló fejlődés – A gyermekkor mint a kreativitás forrása
Geseke Lundgren
09.50-10.30 Felnőttek a gyerekek körül – Minőségi alapvetések a nevelésben és a gondozásban
Mihaela Ionescu
10.30-11.00 Kávészünet
11.00-12.30 Párhuzamos műhelymunkák
Mi kell a mai kor gyermekének megértéséhez?
Geseke Lundgren és Helle Heckmann
Felnőttek a gyerekek körül– Minőségi alapelvek a nevelésben és a gondozásban
Mihaela Ionescu
A kisgyermekkori játék pedagógiai és pszichológiai összetevői
Dr Bakonyi Anna
Kisgyermekkori nevelés Magyarországon a nemzetközi irányvonalak fényében
Villányi Györgyné
12.30-14.00 Ebédszünet
A délután témája: A média és az információs technológia hatása a gyermekekre
14.00-14.45 A témához kapcsolódó műhelymunka
Martina Leibovici-Mühlberger
14.45-15.30 Játsszunk! – A gyermekek virtuális fejlődése
Dr. Martine France Delfos
15.30-16.00 Kávészünet
16.00-17.30 Párhuzamos műhelymunkák
A témához kapcsolódó műhelymunkák
Martina Leibovici-Mühlberger
Hogyan hangoljuk össze a gyermekkor minőségének javítását városi,
országos és európai uniós szinten?
Michiel Matthes
A témához kapcsolódó műhelymunka
Dr Martine Delfos
A kisgyermek védelme a médiával szemben: tanulás a játékon keresztül
és a találkozás a valóságos világgal
Susan Howard
17.30-18.30 Plenáris ülés, bemutatkozások

2010. október 15. péntek

A délelőtt témája: Szegénység és kirekesztés
09.00-09.10 Bevezető
09.10-09.50 Bevezetés a témába
Ann Sharfman
09.50-10.30 Roma gyermekek az Európai Unióban
Bernard Rorke
10.30-11.00 Kávészünet
11.00-12.30 Párhuzamos műhelymunkák
Miért fontos, hogy megértsük: a gyerekek nem kis felnőttek?
Helle Heckmann
Szegénység és kirekesztés – A roma gyermekek helyzete az Európai Unióban
Bernard Rorke
A témához kapcsolódó műhelymunkák
Stefanie Allon-Grob
Miért vagyunk kirekesztőek?
Ann Sharfman
12.30-14.00 Ebédszünet
A délután témája: Szülői és társadalmi kényszerek és elvárások
14.00-14.45 Elszigetelt szülőség – A modern szülők életkörülményei
Godi Keller
14.45-15.30 Mit akarunk a gyerektől? – Mit akarjunk a gyerektől?
A felnőttek elvárásai – a gyerekek lehetőségei
Vekerdy Tamás
15.30-16.00 Kávészünet
16.00-17.30 Párhuzamos műhelymunkák
Gondolatok szülőképzésekhez
Godi Keller
Mit akarunk a gyerektől? – Mit akarjunk a gyerektől?
Legalább nyolc féle intelligencia – és a kibontakoztatás lehetőségei.
Vekerdy Tamás
A témához kapcsolódó műhelymunka
Dr. Don Beck
A szülői est szerepe a szülőképzésben
Louise deForest
17.30-18.30 Plenáris ülés és bemutatók

2010. október 16. szombat

A szombat témája: Mit tudunk tenni?
09.00-09.10 Bevezető
09.10-10.30 Okos kölykök – Fölfedezni, fejleszteni és táplálni a gyermekekben lévő természetes intelligenciát
Dr. Don Beck
10.30-11.00 Kávészünet
11.00-12.30 Kiegyensúlyozott gyermekkor, kiegyensúlyozott szülői szerep
Dr. Herczog Mária
Beszéd
Járóka Lívia
Zárszó
Christopher Clouder
Zene

Előadók, műhelymunka-vezetők bemutatása (a megjelenés sorrendjében)

Christopher Clouder: A European Council for Steiner Waldorf Education igazgatója és az Alliance for Childhood mozgalom társalapítója. Írásokat publikál és nyilvános előadásokat tart nemzetközi szintéren különböző nevelési témákról, a mai kor társadalmi kérdéseiről és a kulturális fejlődésről. A közelmúltban kinevezték a Fundación Marcelino Botín (Santander, Spanyolország) intézet keretén belül működő, oktatási újítások kidolgozásáért létrehozott nemzetközi központ igazgatójának.
Geseke Lundgren: Korábbi Waldorf-tanár és -óvónő, jelenleg a stockholmi Waldorf-tanárképzésen tanít, és előadásokat tart, valamint tanácsadóként dolgozik a Waldorf-óvodapedagógiai programmal kapcsolatban Svédországban és szerte Európában. Tagja az IASWECE-nek (International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education).
Dr. Mihaela Ionescu: A kisgyermekkori nevelés szakértője, a neveléstudományok doktora, jelenleg az International Step by Step Association (Lépésről Lépésre Nemzetközi Szövetség) programigazgatója. Az ISSA támogatja minden gyermek egyenlő hozzáférését a jó minőségű oktatáshoz és gondozáshoz, különös tekintettel a kisgyermekkorra. 1999-ben Hollandiában alapították, hálózata Európán kívül már Közép-Ázsiában és Amerikában is működik (http://www.issa.nl/). Dr. Ionescu az elmúlt 15 évben kutatóként, oktatáspolitikai fejlesztőként és képzőként, program- és projektkoordinátorként dolgozott azon, hogy javuljon a kisgyermekkori nevelés és gondozás minősége. Nemzetközi tanácsadóként dolgozott a UNICEF-nél és világbanki projekteknél a közép-kelet-európai és a Független Államok Közösségének régióiban.
Helle Heckmann: szerző, előadó, 25 évig volt Waldorf-óvónő. Nokken néven a Waldorf-pedagógia elvei alapján működő óvodát alapított Dániában 1–7 éves gyermekek részére. 15 éve világszerte képzéseket tart a gyermekkor védelméről. Angolul már kapható Childhood’s Garden című könyve (DVD melléklettel).
Michiel Matthes: Három fiúgyermek apjaként kezdett tevékenykedni a gyermekkor minőségének védelméért, mivel azt vette észre, hogy az állami intézmények (beleértve az iskolákat is) gyakran nem a gyermekek javát szolgálják. 1998-ban politikai fórumot hozott létre Hollandiában, majd 2006-ban társalapítója volt az Alliance for Childhood Európai Hálózat Csoportnak Brüsszelben, amely a gyemekkor minőségének javításáért dolgozik az Európai Unióban (www.allianceforchildhood.eu). Michiel Matthes társszerzője az Improving the Quality of Childhood in the European Union, Current Perspectives című könyvnek.
Villányi Györgyné, Jutka: Okleveles óvodapedagógus. Jelenleg tudományos munkatársként dolgozik az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, illetve az ELTE Tanító és Óvónőképző Karán. Óvodapedagógus alapképzésben neveléselméletet, didaktikát, játékpedagógiát, kisgyermekkor pedagógiáját és matematika-módszertant tanít. Ezen túl a felnőttképzésben vezetési ismereteket, az óvodavezetés elméletét és gyakorlatát, minőségbiztosítást, programkészítést, valamint mérést és értékelést oktat. A Magyar Pedagógiai Társaság elnökségi tagja, a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnöke; az Iskolafejlesztési Alapítvány képviselője. Az A Kisgyermek (a születéstől 8 éves korig) című szakmai folyóirat alapítója és felelős szerkesztője.
Martina Leibovici-Mühlberger: Orvos, szerző és előadó, vezetési és igazgatási tanácsadó, négy gyermek édesanyja. 2001 óta vezérigazgatója az ARGE Erziehungsberatung und Fortbildung GmbH pedagógiai képző intézménynek (www.fitforkids.at), amely képző-, tanácsadó- és kutatóközpont, az ifjúságra és a családra irányítja a társadalom pszichológiai figyelmét.
Dr. Martine France Delfos: Klinikai pszichológus. Terapeuta és kutató, számos pszichológiai könyvet publikált. Biopszichológiai modelleket fejlesztett ki, amelyek közül a legújabb a háborús traumában szenvedők számára kínál fejlesztési lehetőségeket. Jelenleg az autistákat segítők fejlesztésében tevékenykedik Bosznia-Hercegovinában és Ecuadorban, a nemek egyenlőségért Indiában és az egészséges ifjúságért Arubában. Az ifjúság tényleges fejlődésének professzora. (www.mdelfos.nl)
Susan Howard: Amherstben (Massachusetts, USA) él, az Észak-Amerikai Waldorf Óvodai Szövetség koordinátora, tagja az IASWECE (International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education) koordináló csoportjának. A New York állambeli Spring Valley-ben lévő Sunbridge Intézet Waldorf Óvónőképzésének igazgatója.
Ann Sharfman: Dél-Afrikában, Cape Townban lakik. Az elmúlt 15 éveben Waldorf-óvónőképzési programokat fejlesztett ki a Cape Town környéki hátrányos helyzetű kistelepüléseken dolgozó és a kelet-afrikai (kenyai, ugadain, tanzániai) óvónők számára Nairobiban (Kenyában).
Godi Keller: Két gyermek apjaként és nagypapaként dolgozik a Rudolf Steiner Egyetemen Oslóban, ahol pedagógiai előadásokat tart tanárszakos és óvodapedagógus hallgatóknak. Ezen kívül kurzusokat tart szülőknek Norvégiában, Svédországban, a Baltikumban, Szlovéniában, Izlandon és Magyarországon.
Vekerdy Tamás: klinikai gyermek szakpszichológus, író. Tanított középiskolában, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd később a Miskolci Egyetem Neveléstudományi tanszékén. Nevelési tanácsadóban volt szakpszichológus, majd az Országos Pedagógiai Intézet Iskola Kutatási és Fejlesztési Központ tudományos főmunkatársa. A solymári Waldorf Tanárképzés alapítója és vezetője, 1998 óta a Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ (ma Educatio Kft.) alternatív pedagógiai igazgatója. 1990-93-ig az Iskolázás Szabadsága Európai Fórumának Kelet-európai szóvivője, 1993-97-ig alelnöke. Több tucat könyv szerzője, számtalan újságcikk írója. Magyarország legnépszerűbb gyermekpszichológusa.
Bernard Rorke: Roma kezdeményezések igazgatója. Korábban a Roma Részvételi Program igazgatója volt, illetve 1998 óta a Nyitott Társadalom Intézetnél dolgozott. Ezt megelőzően politika-elméleti előadásokat tartott. Volt műszaki szerkesztő, és egy egyetem marketing és PR irodáján is dolgozott. Mostanában roma jogot oktat a Közép-európai Egyetemen Budapesten. PhD-ját a Westminster Egyetem demokrácia tanulmányozására létrejött központjában szerezte, egyetemi végzettségét pedig politikából és szociológiából a londoni egyetemen. Írt cikkeket a rasszizmus, a nemzeti identitás és a demokrácia-elméletek témáiban.
Stefanie Allon-Grob: Svájban nőtt fel. Tanítónak, gyógypedagógusnak és beszédterapeutának, valamint óvónőnek tanult, majd ezeken a területeken dolgozott. Négy gyermek édesanyjaként Izraelben él és dolgozik. A steineri pedagógiának a héber és az arab nyelvű országok társadalmába történő bevezetésén dolgozik. Kisgyermekkori és óvodai képzési programokat fejleszt és vezet.
Dr. Bakonyi Anna: 1974 óta foglalkozik a kisgyermekneveléssel. Kezdetben óvónőként dolgozott, majd közel 30 éve óvodapedagógusokat tanít részben az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, részben pedig különböző továbbképzéseken. Főként a játékpedagógiára, az alternatív pedagógiákra, a gyerekek megismerésének lehetőségeire helyezi a hangsúlyt, valamint óvodai gyakorlatokat is vezet. A Budapesti Korai Fejlesztő Központ munkatársa is, így szakterülete még a korai fejlesztés, ezen belül a sérült gyerekek integrációja és a családközpontú intervenciós munka.
Louise deForest: A kisgyermekkori program pedagógiai igazgatója az első észak-amerikai Waldorf-iskolában, a New Yorki Rudolf Steiner Iskolában. Elnökségi tagja az Észak-Amerikai Kisgyermekkori Waldorf Szövetségnek (Waldorf Early Childhood Association of North America – WECAN), és ő az egyik észak-amerikai képviselő az IASWECE tanácsban.
Dr. Herczog Mária: Közgazdász-szociológus, kandidátus, egyetemi docens, gyermekjólléttel, gyermekvédelemmel foglalkozó kutató és egyetemi oktató, az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának tagja. Fő kutatási területe a gyermek-elhanyagolás, a gyermekbántalmazás, a családjuktól távol élő gyerekek, a gyermekjogok és a gyermekjóllét. Számos itthon és külföldön kiadott könyv és cikk szerzője. Több nemzetközi szervezet – UNICEF, WHO, Európa Tanács – időszakos tudományos szakértője. A Eurochild európai ernyőszervezet elnöke, a Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület elnöke és az azonos című szakmai folyóirat főszerkesztője.
Dr. Don Beck: Több mint három évtizede kifejlesztette, létrehozta és tanítja a spiráldinamika fejlődéselméletét. A Dentonban (Texas) székelő Nemzeti Értékek Központjának társalapítójaként és a Spiráldinamika Csoport vezérigazgatójaként arra használja a spiráldinamika modellt, hogy hatással legyen a világ számos területére és társadalmára kiterjedő, széles körű rendszerváltozásokra. A Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change című könyv szerzője, amelyet Christopher Cowannel együtt írt 1996-ban. Dr. Beck hosszú tanácsadói karrierjének köszönhetően bejutott a Downing Street 10.-be, hogy Tony Blair politikáját elemezze; Chicago déli részébe, ahol a belvárosi iskolák problémájával foglalkozott; A Világbankba, ahol Afganisztán jövőjével kapcsolatban kérdezték; valamint nagy bankok, energiacégek, légitársaságok és kormányhivatalok vezetői szobáiba. 1981. és 1988. között 63-szor utazott Dél-Afrikába, ahol jelentős befolyást gyakorolt a politikai vezetőkre, a gazdsági szektorra, az egyházi vezetőkre és az általános társadalomra annak érsekében, hogy elősegítse az apartheidből a demokráciába való békés átmenetet. Tapasztalatai arra vezették, hogy 1991-ben Graham Linscottal együtt megírja a The Crucible: Forging South Africa’s Future című könyvet. Dél-afrikai munkája előtt húsz évet tanított az Észak-Texasi Egyetemen, ahol 1978-ban kiemelkedő professzornak nevezték ki, majd 1979-ben Tiszeletbeli Professzori címet kapott. 1980-ban fölkerült az Amerika Kiemelkedő Pedagógusai listára. Dr. Don Beck Texasban él (www.spiraldynamics.net, vagy www.humanemergence.org.).