Ez a könyvsorozat négy, egymástól független, mégis egymást kiegészítő kötetből áll. Nem hagyományos meséket találunk a lapokon, melyeket a leírt szöveg felolvasásával mondunk el a gyerekeknek, hanem képpel elmesélt történetsorozatokat, melyek mindig a következő lapon folytatódnak, és a következő könyvben teljesednek ki. Egyszerre szemléltetnek folytonosságot, folyamatosságot és változást, átalakulást.
Az így észrevett és megfogalmazott részletek a gyerekeket mesefűzésre késztetik: Keressük meg, kutassuk fel, mondjuk ki, meséljük el! Úgy működik, mint a természetes beszédfejlődés, hiszen a miértekre mindig ott a válasz: ha nem tudom mondani, mutatom! Hétköznapi könyvek ezek, melyek a gyerekeket mindennapi életük bemutatásán keresztül ösztönzik mesélésre, a látottak megfogalmazására. A számukra ismerős világban segítik észrevenni és megérteni az ok-okozat kapcsolatát, a térben való tájékozódás megtanulását a lap síkján, és az időben való történések sorrendiségének megélését. Ez a legnehezebben tanítható reláció, pedig az olvasás tanulásának előfeltétele a kialakult kauzális gondolkodás, ahol a kiváltó ok és a következmény világosan összetartozik. Az évkör folyamatán, az évszakok változásain keresztül teljes, átfogó képet kapunk egy város mindennapjairól. Mind a négy évszakban ugyanazok a helyszínek láthatók, a fontosabb képi elemek helye állandó. A társasház, városszéli tanya, a piactér, az állomás, a főtér vagy az áruház, megannyi helyszín a megismerésre, a kutatásra. A helyszín állandóságán keresztül mutatják be ezek a könyvek az évszakok változásait, és ezt a változást a környezet szereplőin és tevékenységeiken keresztül segítenek felfedezni, bemutatva a városlakók hagyományait, ünnepeit és szokásait jellemző cselekedeteiket. Megfigyelhetjük az állatok jellemző tulajdonságait, nyomon követhetjük életük változásait. Sok viselkedési szabály is megérthető lesz a gyerekeknek, anélkül, hogy a szerző, lebecsülve a felfedező gyermeki elme hihetetlen fogékonyságát és alkotó vágyát, a túlzott didaktizálás hibájába esne.
Milyen képességek fejlődhetnek az egyszerű lapozgatás során

  • észlelés
  • megfigyelőképesség
  • emlékezet
  • összefüggések felismerése és megfogalmazása
  • szókincs
  • beszédkészség, mondatalkotás
  • időbeli sorrendiség megítélése
  • térbeli tájékozódóképesség
  • relációs viszonyszavak használata

És nem utolsó azt sem megjegyezni, hogy a böngészők fejlesztő értékükön túl remek szórakozást és örömteli együttlétet jelenthetnek a gyerekek és a szülők számára egyaránt.

Jó böngészést kíván:
Feketéné Mikonya Hajnalka logopédus és Horváthné Csapucha Klára
fejlesztő pedagógus